aartsensinthestates.reismee.nl

Dag 6, Black Hills, Custer state park en Mount Rushmore

Rond 9 uur zijn we vertrokken richting de Black Hills, een prachtig bosrijk bergachtig gebied vlak buiten Rapid City. Via een haarspeldbochtige weg reden we zo Custer State park in. Prachtige vergezichten, ruige rotsen en smalle wegen kenmerken dit gebied. Bij de ingang kregen we al te horen dat de bizons goed te zien waren vandaag. Af en toe konden we tussen de bomen door al een glimp van Mount Rushmore opvangen. Er was erg weinig verkeer, echt stukken rustiger dan bijvoorbeeld Yosemite. Als we auto's zagen stilstaan, wisten we al dat er wild zat. Zo zagen we weer prairie honden en herten. Op een moment stonden er veel auto's aan de kant en zagen we burro's (een soort ezels) op de weg lopen. Ze liepen op hun gemak tussen de auto's door. We hadden bij de film in het visitor centre al gehoord dat dit heel vriendelijke dieren zijn, dus iedereen had zijn ramen open en er stak er dan ook 1 zijn snuit door Ed zijn raam, te grappig. We reden rustig door en grapten tegen elkaar dat we nu ook wel een bizon wilden zien. We kwamen de bocht om en bam, daar stond een hele kudde bizons! Ik denk dat het er wel 50 waren, verspreid over beide kanten van de weg. Ze stonden rustig te grazen en keken af en toe even op naar de auto's. Soms stak er een met een vaart de weg over. We reden stapvoets en konden soms minuten lang niet rijden omdat er een bizon in de weg stond. Eerst hadden we de ramen nog dicht, maar later durfden we ze open te doen voor foto's en filmpjes. Heel spannend en enorm indrukwekkend. We hebben wel 20 minuten gedaan over 50 meter en ik denk wel 40 foto's gemaakt. Daarna hebben we de route vervolgd via de needle road, met heel smalle doorgangen tussen de rotsen. We kwamen bij een mooi meertje en hebben een wandeling er omheen gemaakt. Toen zijn we naar Crazy Horse gereden, het antwoord van de indianen op Mount Rushmore, maar toen we hoorden dat de entree 28 dollar was, zijn we als echte Hollanders omgekeerd. Daarna door naar Mount Rushmore. Ik had me er niets van voorgesteld, maar het was echt heel mooi. Goed verzorgd, met veel informatie over de presidentshoofden, waarom de kunstenaar bepaalde keuzes heeft gemaakt en een goed beeld van het kunstwerk en zijn omvang. Na een uurtje vonden we het tijd om naar het hotel te gaan. We zijn nog naar een leuk restaurant gegaan in de oude brandweerkazerne, waar we vlot bediend werden en lekker gegeten hebben. Nu zijn we moe! Morgen reizen we door naar Sheridan.